Oni mają klucze do mojego mieszkanka ;)

Translate

Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 17 grudnia 2012

Po prostu bigos ;)

W tym roku pierwszy raz musiałam przygotować bigos na święta. Na szczęście tylko dla nas czworga ale i tak było to wielkie wyzwanie.

Właśnie skończyłam go gotować, tzn na dziś, bo jutro jeszcze musi się też pogotować, ale chcę się już z Wami nim podzielić :)


Bigos wyszedł mi suuuper. Dokładnie taki jaki gotuje moja mama. Mimo iż jeszcze do końca składniki się nie "przegryzły"

Poniżej podaję Wam przepis. Być może i Wam zasmakuje tak samo jak mojej rodzinie ;)


Nie podaję dokładnej ilości składników, bo bigos to kapusta i mięso reszta to tylko przyprawy i dodatki, które dodajemy do smaku. Trzeba jedynie pamiętać, że dobry bigos musi mieć sporo mięsa, co najmniej w proporcji 2:1 (na dwa kilo kapusty co najmniej kilogram mięsa). Ja dałam nieco więcej w proporcji około 2:1,5

Składniki:
  • kapusta kiszona
  • mięso (po równo mięsa wołowego, wieprzowego i dobrej kiełbasy)
  • smalec
  • grzyby suszone
  • śliwki wędzone
  • liść laurowy
  • ziele angielskie
  • przyprawa uniwersalna
  • przyprawa do bigosu
  • kostki wołowe


Przygotowanie:

W zależności od tego jak bardzo kwaśna jest kapusta należy ją namoczyć na około 10 - 15 minut lub kilkukrotne wypłukać (w przypadku bardzo kwaśnej kapusty). Ja tylko namaczałam kapustę, następnie odlałam wodę, nalałam świeżą i zaczęłam kapustę gotować. Gotujemy kapustę do czasu, aż będzie miękka.

Podczas gdy kapusta nam się gotuje przygotowujemy mięso i wywar oraz namaczamy w wodzie suszone grzyby.

Do dużego garnka wlewamy wodę dodajemy kostkę wołową, ziele angielskie, liść laurowy, przyprawę do bigosu i trochę przyprawy uniwersalnej. Całość należy doprowadzić do wrzenia i dalej gotować na wolnym ogniu.

Gdy wywar nam się gotuje kroimy w kostkę mięso i podsmażamy. Zaczynamy od mięsa wołowego ponieważ ono najdłużej potrzebuje się pogotować aby było miękkie. Na patelni roztapiamy smalec, wrzucamy mięso wołowe i podsmażamy - bez żadnych przypraw.  Jak już nam się mięso podsmaży dolewamy do niego trochę przegotowanej gorącej wody, chwilkę mieszamy i całość wlewamy do wywaru. Tak samo postępujemy z mięsem wieprzowym. Gdy mięso wołowe i wieprzowe się gotuje, kroimy w kostkę kiełbasę i podsmażamy. Ostrożnie przekładamy kiełbasę do wywaru tak aby jak najmniej tłuszczu z kiełbasy dostało się do wywaru.

Śliwki wędzone kroimy w paseczki i dodajemy do wywaru.

Odcedzamy grzyby, kroimy w paseczki i równiez wrzucamy do wywaru.

Wszystko mieszamy, i gotujemy na wolnym ogniu pod przykryciem około 1,5 godziny. Wywar z mięsem musimy co jakiś czas mieszać a w przypadku gdy zauważymy, że jest zbyt gesty dolewamy trochę przegotowanej wody.

Ugotowana kapustę odcedzamy i odstawiamy do wystygnięcia. Jak kapusta nam wystygnie dobrze odciskamy nadmiar wody. Jeżeli kapusta jest bardzo długa możemy ją pokroić, ale zazwyczaj jest to niekonieczne.

Odciśniętą kapustę przekładamy do dużego garnka i wlewamy wywar z mięsem. Dobrze mieszamy aż składniki nam się połączą i doprowadzamy do wrzenia. Po zagotowaniu odstawiamy bigos. Na drugi dzień ponownie doprowadzamy bigos do wrzenia i chwilkę gotujemy. Możemy delikatnie podlewać go wodą by się nie przypalił.

Bigos gotowy


Życzę wszystkim smacznego !!! 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie komentarze. Wasze opinie są dla mnie bardzo ważne.